در حال بارگذاری فایل ...
اپ کلینیک راه شیریدسترسی آسان‌تر

اندومتریوز

اندومتریوزوضعیتی است که در آن بافتی مشابه بافتی که به طور معمول در داخل رحم رشد می کند، در خارج از رحم نیز رشد می کند. بافت داخل رحم «اندومتر» و بافت بیرون رحم «اندومتریوز» نام دارد. شایع ترین مکان هایی که اندومتریوز در آن رخ می دهد تخمدان ها، لوله های فالوپ، روده و نواحی جلو، پشت و کناره های رحم هستند.
برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند در حالی که برخی دیگر درد یا مشکل در باردار شدن دارند. هیچ درمان قطعی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما چندین گزینه درمانی وجود دارد. بهترین درمان به وضعیت فردی شما بستگی دارد.

علل آندومتریوزیس

- علت اندومتریوز مشخص نیست. یک نظریه رایج این است که مقداری خون قاعدگی و آندومتر در طول دوره قاعدگی از رحم از طریق لوله های فالوپ به سمت عقب و به لگن جریان می یابد.سپس این بافت در جایی که در لگن قرار می گیرد رشد می کند. به این نظریه قاعدگی رتروگراد می گویند. چندین نظریه دیگر وجود دارد و تحقیقات مداومی برای یافتن علت این وضعیت وجود دارد.

علائم آندومتریوزیس

- برخی از زنان مبتلا به اندومتریوز هیچ علامتی ندارند. شایع ترین علامت درد در ناحیه لگن است، به خصوص در زمان قاعدگی.

درد

- درد لگن ناشی از اندومتریوز ممکن است رخ دهد:
● درست قبل یا در طول دوره قاعدگی. در برخی از زنان، قاعدگی های دردناک با گذشت زمان بدتر می شوند.
● بین دوره های قاعدگی، با تشدید درد در طول دوره.
● در حین یا بعد از رابطه جنسی.
● همراه با اجابت مزاج یا هنگام ادرار کردن، به خصوص در دوران پریود.
درد لگن می تواند ناشی از بسیاری از شرایط دیگر، از جمله اسپاسم عضلات کف لگن، عفونت های لگنی و سندرم روده تحریک پذیر باشد. یک پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا اندومتریوز ممکن است علت درد شما باشد یا خیر.

مشکل باردار شدن

- آندومتریوز می تواند باردار شدن را دشوارتر کند. این ممکن است به این دلیل رخ دهد که اندومتریوز ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار (بافت ترمیم شده محل عفونت یا زخم)شود که می تواند به تخمدان ها یا لوله های فالوپ آسیب برساند. حتی زنان مبتلا به اندومتریوز که بافت اسکار ندارند نیز ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشند.
در زنانی که باردار می شوند، آندومتریوز به بارداری آسیبی نمی رساند. علائم اندومتریوز اغلب پس از بارداری بهبود می یابد.

اندومتریوم (کیست های شکلاتی)

- زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است دچار کیست تخمدان حاوی اندومتریوز شوند. این اندومتریوم نامیده می شود. اندومتریوم ها معمولاً با خون قدیمی (قهوه ای رنگ)که شبیه شکلات است پر می شوند. بنابراین، گاهی اوقات به آنها کیست شکلاتی می گویند. اندومتریوم گاهی اوقات در طول سونوگرافی لگن دیده می شود یا در معاینه لگن احساس می شود.

تشخیص آندومتریوزیس

- پزشک یا پرستار شما ممکن است بر اساس علائم درد لگن یا دوره های قاعدگی دردناک به آندومتریوز مشکوک باشد. با این حال، تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا به اندومتریوز مبتلا هستید، انجام عمل جراحی(لاپاراسکوپی)است تا پزشک بتواند بافت غیرطبیعی را ببیند و بیوپسی کند. اندومتریوز را نمی توان با سونوگرافی، اشعه ایکس یا سایر روش های غیرتهاجمی تشخیص داد.
آندومتریوز بسته به آنچه در طی جراحی یافت می شود، خفیف، متوسط یا شدید در نظر گرفته می شود. زنان مبتلا به بیماری خفیف می توانند علائم شدید داشته باشند و زنان با بیماری شدید می توانند علائم خفیفی داشته باشند!
در برخی موارد، پزشک شما یک دارو را به عنوان اولین درمان برای علائمی که او را مشکوک به اندومتریوز می کند توصیه می کند. این ممکن است شامل یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن/ادویل) یا کنترل بارداری هورمونی( قرص ال دی ،)IUDباشد .
اگر درمان ظرف یک تا سه ماه درد شما را بهبود نبخشد، ممکن است نوع دیگری از دارو را امتحان کنید، یا جراحی را می توان به عنوان گام بعدی منطقی مورد بحث قرار داد.
در موارد دیگر، جراحی برای تشخیص اندومتریوز و برداشتن آن قبل از مصرف هر دارویی انجام می شود. با پزشک خود در مورد اینکه کدام رویکرد برای شرایط شما مناسب است صحبت کنید. مهم است که توجه داشته باشید که جراحی آندومتریوز را درمان نمی کند و لزوماً منجر به بهبود طولانی مدت علائم شما نمی شود.
برای تعیین زمان ویزیت میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید:



آدرس: تهران خیابان سمیه خیابان رامسر کوچه نوروزی پلاک 3
شماره تماس:
تماس
شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
یک‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
دوشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
سه‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
چهارشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
پنج‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۱۸:۰۰
جمعه
تعطیل
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک راه شیری می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین