در حال بارگذاری فایل ...
اپ کلینیک راه شیریدسترسی آسان‌تر

کولپوسکوپی

غربالگری سرطان دهانه رحم (از طریق تست پاپ و یا آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی) بخش مهمی از سلامت و جلوگیری از سرطان دهانه رحم است. اگر نتایج تست غربالگری (پاپ اسمیر)شما غیرطبیعی باشد، آزمایشات بیشتری برای تایید نتیجه و تعیین شدت ناهنجاری مورد نیاز است. کولپوسکوپی آزمایشی است که معمولا در این مورد توصیه می شود. کولپوسکوپی به پزشک شما اجازه می دهد تا با استفاده از بزرگنمایی به دهانه رحم شما نگاه کند. بیوپسی نیز ممکن است در زمان کولپوسکوپی انجام شود. کولپوسکوپی (یعنی تجسم یا تصور دهانه رحم) و بیوپسی (برداشتن بافت کوچک در زمان کولپوسکوپی برای بررسی در آزمایشگاه) ممکن است همزمان انجام شود
یا نباشد .
همه زنانی که آزمایش غربالگری دهانه رحم غیرطبیعی دارند به درمان نیاز ندارند. کولپوسکوپی با یا بدون بیوپسی می تواند به تعیین اینکه آیا و چه زمانی درمان ناهنجاری مورد نیاز است، کمک کند.
چرا به کولپوسکوپی نیاز دارم؟
- کولپوسکوپی برای پیگیری آزمایشهای غیرطبیعی غربالگری سرطان دهانه رحم( مانند تست پاپ اسمیر، تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا نواحی غیرطبیعی که روی دهانه رحم، واژن یا فرج دیده میشود، استفاده میشود. در صورت ابتلا به ضایعه پیش سرطان دهانه رحم یا سرطان که اغلب ناشی از عفونت HPV دهانه رحم است، آزمایش پاپ اسمیر شما ممکن است غیرطبیعی باشد.
کولپوسکوپ ظاهر دهانه رحم را بزرگ می کند و به پزشک اجازه دهد تا با کمک محلول های مخصوص دهانه رحم رنگ آمیزی شود تا محل قرارگیری سلولهای غیرطبیعی و اندازه هر ناحیه غیرطبیعی را بهتر ببیند. اندازه، نوع و محل سلولهای غیرطبیعی به تعیین ناحیه یا نواحی که ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشد کمک میکند. این اطلاعات بیشتر تعیین می کند که این ناهنجاری چقدر شدید است و همچنین به تشخیص اینکه در صورت وجود چه درمانی نیاز است، کمک می کند. هنگامی که به موقع تحت نظر و درمان قرار می گیرند، مناطق پیش سرطانی معمولاً به سرطان دهانه رحم تبدیل نمی شوند.
آمادگی برای کولپوسکوپی
- قبل از قرار ملاقات کولپوسکوپی، نباید چیزی را در واژن قرار دهید (مثلاً پناد یا کرم).
کولپوسکوپی را می توان در هر زمانی در طول چرخه قاعدگی انجام داد، اما اگر خونریزی شدید واژینال در روز ویزیت خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا در صورت صلاحدید وقت دیگری برای شما تعیین کند.
در صورت مصرف هرگونه دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون (آسپرین، وارفارین، هپارین، کلوپیدوگرل)، از قبل به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در طول کولپوسکوپی بیوپسی کنید، این داروها می توانند خونریزی را افزایش دهند.
اگر می دانید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به پزشک خود اطلاع دهید. کولپوسکوپی در دوران بارداری بی خطر است اگر چه در زمان بارداری بیوپسی از دهانه رحم انجام نمیشود(.بجز موارد استثنا)
در طول کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟
پزشک شما به کمک بزرگ نمایی کولپوسکوپ دهانه رحم را رویت میکند،سپس با قرار دادن مایعی (اسید استیک)روی سطح دهانه رحم بافتهای غیر طبیعی نمایان میشوند،از هر گونه بافت یا ضایعه غیرطبیعی نمونه بافتی کوچکی برداشته میشود و به آزمایشگاه ارسال     می شود، تا مشخص شود سرطانی هستند و یا فقط تغییرات خوش خیم بافتی اتفاق افتاده است.
بعد از کولپوسکوپی
- اگر از دهانه رحم نمونه برداری انجام شد،ممکن است بعد از کولپوسکوپی مقداری خونریزی واژینال داشته باشید و موضوع مهمی نیست.
اکثر زنان بلافاصله پس از انجام کولپوسکوپی می توانند به محل کار یا مدرسه بازگردند. برخی از زنان درد یا گرفتگی خفیف دارند، اما معمولاً در عرض یک تا دو ساعت از بین می رود.
پس از انجام بیوپسی از قرار دادن چیزی در واژن خودداری کنید (کرم، تامپون) و تا ۴۸ ساعت رابطه جنسی نداشته باشید.
اگر بیوپسی انجام می دهید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی نتایج شما در دسترس خواهد بود (معمولاً در عرض ۷ تا ۱۴ روز.) در بیشتر موارد، آزمایش و درمان بیشتر به نتایج بیوپسی بستگی دارد .
اگر از پزشک خود چیزی نشنیدید، نتایج بیوپسی را طبیعی فرض نکنید: تماس بگیرید و نتایج را جویا شوید. اکثر زنان به آزمایش پیگیری (تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر) و یا کولپوسکوپی) در عرض شش ماه نیاز خواهند داشت.
چه زمانی بعد از کولپوسکوپی کمک بگیرید؟
- در صورت داشتن هر یک از موارد زیر پس از کولپوسکوپی با پزشک خود تماس بگیرید:
● خونریزی شدید واژن (خیس شدن یک پد بزرگ (نوار بهداشتی) در عرض یک ساعت
● خونریزی واژینال بیش از هفت روز
● ترشحات بدبوی واژن. به یاد داشته باشید که ترشح قهوه ای/سیاه قهوه ای در چند روز اول طبیعی است
● درد یا گرفتگی لگن که با ایبوپروفن یا هر مسکن دیگری بهبود نمی یابد
● دمای بیشتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتیگراد

آدرس: تهران خیابان سمیه خیابان رامسر کوچه نوروزی پلاک 3
شماره تماس:
تماس
شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
یک‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
دوشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
سه‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
چهارشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
پنج‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۱۸:۰۰
جمعه
تعطیل
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک راه شیری می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین