در حال بارگذاری فایل ...
اپ کلینیک راه شیریدسترسی آسان‌تر

کیست تخمدان

  • کیست های تخمدان،کیسه های پر از مایع هستند که در داخل یا روی تخمدان ایجاد می شوند. کیست تخمدان معمولا در زنان در هر سنی رخ می دهد. برخی از زنان مبتلا به کیست تخمدان درد یا فشار لگن دارند، در حالی که برخی دیگر هیچ علامتی ندارند. دوره های قاعدگی نامنظم معمولاً به کیست تخمدان مربوط نمی شود.
    خوشبختانه اکثر کیست های تخمدان نیازی به برداشتن جراحی ندارند و ناشی از سرطان نیستند. کیست ها می توانند از نظر اندازه از کمتر از یک سانتی متر تا بیشتر از ۱۰ سانتی متر متفاوت باشند.

    علل کیست تخمدان

    - شایع ترین علل کیست تخمدان به این بستگی دارد که آیا شما هنوز دوره های قاعدگی (پیش یائسگی) دارید یا حداقل یک سال قاعدگی شما متوقف شده است (پس از یائسگی) .
    زنان قبل از یائسگی
    - برای زنان پیش از یائسگی، شایع ترین علل کیست تخمدان عبارتند از:
    ● تخمکگذاری : کیستهای "عملکردی" تخمدان زمانی ایجاد میشوند که فولیکول (کیسه) رشد کند، اما برای آزاد کردن تخمک پاره نمیشود. این کیست ها معمولا بدون درمان برطرف می شوند.
    ● کیست درموئید - کیست درموئید (تراتوم) یکی از شایع ترین انواع کیست است که در زنان بین ۲۰ تا ۴۰ سال یافت می شود. کیست درموئید از سلولهای زایای تخمدان تشکیل شده است (سلولهای زاینده سلولهای تولید مثلی هستند، مثلاً تخمک) و میتواند حاوی دندان، مو یا چربی باشد. اکثر کیست های درموئید خوش خیم هستند، اما به ندرت می توانند سرطانی باشند و بهتر است به کمک جراحی این کیست ها خارج شوند.
    ● سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): زنان مبتلا به PCOS ممکن است کیست های کوچک زیادی داشته باشند. این کیست ها نیازی به برداشتن یا درمان دارویی ندارند، اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است برای سایر مشکلات PCOS مانند دوره های قاعدگی نامنظم، هیرسوتیسم(ریزش مو،آکنه،رشد موهای زائد) و ... به درمان نیاز داشته باشند.
    آندومتریوز: زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است نوعی کیست تخمدان به نام اندومتریوما یا "کیست شکلاتی"داشته باشند.
    بارداری: یک کیست تخمدان به طور معمول در اوایل بارداری ایجاد می شود تا به حمایت از بارداری تا زمان تشکیل جفت کمک کند. در برخی موارد، کیست تا اواخر بارداری روی تخمدان باقی می ماند.
    ●عفونت های شدید لگن: عفونت های شدید لگنی ممکن است گسترش یابد و تخمدان ها و لوله های فالوپ را درگیر کند. در نتیجه، کیست
    های پر از چرک در نزدیکی تخمدان ها و یا لوله های فالوپ تشکیل می شوند.
    ●مواد غیر سرطانی.
    ●سرطان: سرطان یک علت نسبتاً نادر کیست تخمدان در زنان یائسه است. کمتر از 1درصد از رشدهای جدید روی یا نزدیک تخمدان مربوط به سرطان تخمدان است.

    زنان یائسه

    - در زنانی که دوره قاعدگی آنها متوقف شده است، شایع ترین علل کیست تخمدان عبارتند از:
    ● مواد غیر سرطانی
    ● جمع شدن مایع در تخمدان
    در زنان یائسه، رشدهای جدید بر روی تخمدان یا اطراف تخمدان تا حدودی بیشتر از زنان غیر یائسه به دلیل سرطان ایجاد می شود.

    علائم کیست تخمدان چیست؟

    - کیست های تخمدان ممکن است علامت دار یا بدون علامت باشند. زنان با علائم کیست تخمدان معمولاً درد یا فشار در قسمت پایین شکم در کنار کیست را تجربه می کنند. این درد ممکن است ثابت باشد یا بیاید و برود.اگر کیست تخمدان پاره شود، یک زن ممکن است درد شدید ناگهانی را تجربه کند .زنان مبتلا به پیچ خوردگی (پیچش) تخمدان ممکن است درد همراه با حالت تهوع و استفراغ را احساس کنند. پریودهای غیر طبیعی یا خونریزی واژینال معمولاً به کیست تخمدان مربوط نمی شود.

    تشخیص کیست تخمدان به چه صورت است؟

    - گاهی اوقات میتوان کیست‌های تخمدان را در طول معاینه لگنی تشخیص داد، اگرچه آزمایش تصویربرداری، معمولاً سونوگرافی لگن، برای تأیید تشخیص ضروری است. اسکن توموگرافی کامپیوتری ) (CTیا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ( MRI ) نیز گاهی اوقات استفاده می شود، اما کمتر رایج است. این تست های تصویربرداری همچنین می توانند اطلاعاتی در مورد اندازه، محل کیست و سایر ویژگی های مهم ارائه بدهند.

    درمان کیست تخمدان به چه صورت است؟
    - کیست تخمدان همیشه نیاز به درمان ندارد. در زنان پیش از یائسگی، کیست تخمدان اغلب خود به خود در طی یک تا دو ماه بدون درمان برطرف می شود. در زنان یائسه، کیست تخمدان کمتر از بین می رود.
    اگر کیست بزرگ باشد، باعث درد شود یا به نظر سرطان مشکوک باشد، درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن کیست یا کل تخمدان است.

    پیگیری کیست تخمدان
    - پس از برطرف شدن کیست تخمدان، در صورت نداشتن علائم، نیازی به آزمایشات تصویربرداری بیشتری نخواهید داشت.
    برخی از انواع کیست های تخمدان بیشتر از سایرین احتمال عود دارند. این شامل اندومتریوم ها و کیست های عملکردی تخمدان است. اگر در دوران پیش از یائسگی هستید و نگران کیستهای مکرر هستید، مصرف قرصهای ضدبارداری یا سایر روشهای هورمونی پیشگیری از بارداری ممکن است به جلوگیری از ایجاد کیست تخمدان کمک کند.

  • برای تعیین وقت ویزیت با شماره زیر تماس بگیرید:


آدرس: تهران خیابان سمیه خیابان رامسر کوچه نوروزی پلاک 3
شماره تماس:
تماس
شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
یک‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
دوشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
سه‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
چهارشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
پنج‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۱۸:۰۰
جمعه
تعطیل
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک راه شیری می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین