در حال بارگذاری فایل ...
اپ کلینیک راه شیریدسترسی آسان‌تر

پرولاپس اندام های لگن
کف لگن" به گروهی از عضلات اطلاق می شود که از اندام های لگن حمایت می کنند. این اندام ها شامل رحم،مثانه و روده راست(رکتوم)می شود.
عضلات کف لگن نقش مهمی در کنترل مثانه و روده دارند. مانند هر عضله ای،این عضلات نیز می توانند آسیب دیده یا ضعیف شوند. عوامل موثر می تواند شامل بارداری، زایمان طبیعی، چاقی و انواع خاصی از جراحی باشد. با این حال، این عضلات همچنین می توانند به مرور زمان به دلیل پیری طبیعی ضعیف تر شوند.

تمرینات عضلات کف لگن چه می کنند؟
— هدف از این تمرینات (که به آنها تمرینات کگل kegel نیز گفته می شود) تقویت عضلات کف لگن است.
هنگامی که این عضلات ضعیف می شوند، خطر مشکلاتی مانند:
● بی اختیاری ادرار:  زمانی است که فرد ادرار نشت می کند یا کنترل مثانه را از دست می دهد. یک نوع، "بی اختیاری استرسی" زمانی رخ می دهد که فرد سرفه، عطسه می کند، یا کاری سنگین انجام می دهد). بی اختیاری استرسی در افرادی که زایمان کرده اند شایع است.
نوع دیگر «بی اختیاری فوری» نام دارد. این زمانی است که فرد به طور مرتب احساس نیاز فوری و ناگهانی به ادرار می کند.
بی اختیاری مدفوع - این به از دست دادن غیر ارادی مدفوع مایع یا جامد اشاره دارد. «بی اختیاری مقعدی» می تواند به معنای دفع غیر ارادی گاز نیز باشد. آسیب به عضلات کف لگن (به عنوان مثال، در هنگام زایمان طبیعی) می تواند منجر به بی اختیاری شود.
● افتادگی اندام لگن – این زمانی است که مثانه، رکتوم (روده راست)یا رحم به سمت پایین میافتد و به داخل واژن برآمده میشود. اگر کف لگن ضعیف شده و قادر به حمایت از اندام ها نباشد، این اتفاق می افتد.در حالی که برخی از افراد مبتلا به افتادگی اندام لگن هیچ علامتی ندارند، برخی دیگر متوجه احساس پری یا برآمدگی در واژن می شوند.
پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا تمرینات عضلات کف لگن احتمالاً برای وضعیت شما مفید است یا خیر، به شما یاد می دهد که چگونه تمرینات را به درستی انجام دهید.
یادگیری تکنیک مناسب
- همانطور که در بالا ذکر شد، پزشک شما میتواند به شما کمک کند که کدام عضلات را برای این تمرینات منقبض کنید. آنها ممکن است این کار را با وارد کردن انگشت در واژن و درخواست از شما برای فشار دادن عضلات لگن انجام دهند.
وقتی میخواهید عضلات لگن را سفت کنید انگار می خواهید جریان ادرار را متوقف کنید یا گاز شکم را متوقف کنید. با این حال، توصیه نمی شود که این کار را با متوقف کردن جریان ادرار در زمانی که در توالت هستید، انجام دهید. بعد از تخلیه ادرار ورزش کف لگن را انجام دهید زیرا این نگرانی وجود دارد که این کار منجر به عفونت دستگاه ادراری میشود. فکر کنید روی یک تیله نشسته اید (از تیله واقعی استفاده نکنید) و از عضلات لگن خود برای بلند کردن آن از روی صندلی استفاده می کنید، به فشردن عضلات نزدیک به واژن و مقعد فکر کنید.
در حالی که یادگیری نحوه انقباض عضلات کف لگن بدون استفاده از عضلات شکم، باسن یا ران می تواند چالش برانگیز باشد، اما یادگیری انجام این کار برای موثر بودن تمرینات بسیار مهم است. این کار با گذشت زمان و تمرین آسان تر می شود.
هنگامی که متوجه شدید چگونه عضلات مناسب را جدا کنید، می توانید شروع به تقویت آنها کنید. برای انجام این:
●انقباض - عضلات کف لگن خود را منقبض کنید.
●نگه دارید – به مدت ۸ تا ۱۰ ثانیه به انقباض عضلات ادامه دهید. در ابتدا، ممکن است نتوانید انقباض را برای این مدت طولانی نگه دارید، اما با گذشت زمان، قدرت خود را افزایش خواهید داد.
●رها کنید - کف لگن خود را کاملاً شل کنید. این مرحله به اندازه انقباض عضلات مهم است.
با گذشت زمان، سعی کنید قبل از استراحت، انقباض عضلانی را سخت تر و برای مدت طولانی تری نگه دارید.
مانند سایر اشکال ورزش، با تمرین قویتر میشوید و باید برنامههای روتین خود را حفظ کنید تا متوجه اثرات طولانی مدت شوید .
شما می توانید این تمرینات را در هر وضعیتی (ایستاده، نشسته یا دراز کشیده) انجام دهید و آنها را به روشی که برای شما راحت است در برنامه روزانه خود قرار دهید.
هر چند وقت یکبار باید این تمرینات را انجام دهم؟
- یک رژیم معمولی شامل انجام این تمرین (برای انقباض عضلات کف لگن، نگه داشتن و سپس شل کردن) ۸ تا ۱۲ بار (انقباض،نگه داشتن و شل کردن) در هر نوبت و در صورت امکان هر روز به مدت سه بار (صبح،ظهر،شب) است. این روتین باید حداقل برای ۱۵ تا ۲۰ هفته ادامه یابد. تقویت عضلات کف لگن به زمان نیاز دارد، به خصوص اگر ضعیف یا آسیب دیده باشند، بنابراین سعی کنید صبور باشید و به کار روی آن ادامه دهید.
نقش فیزیوتراپیست
- برخی از افراد از کار با فیزیوتراپیست یا پرستار آموزش دیده سود می برند. شما در اینصوزت میتوانید اطمینان داشته باشید که از تکنیک صحیح استفاده می کنید تا بیشترین بهره را از تمرینات خود ببرید.
علاوه بر این، این ارائه دهندگان ممکن است از روش های دیگری برای کمک به شما در بهبود تکنیک و به حداکثر رساندن نتایج استفاده کنند، مانند:
●بیوفیدبک – شامل قرار دادن حسگری در واژن است که می تواند تشخیص دهد که کدام عضلات را منقبض کرده اید و قدرت هر انقباض را اندازه گیری می کند. اگر در تفکیک عضلات کف لگن خود مشکل دارید، این می تواند به شما کمک کند و همچنین می تواند با تقویت این عضله ها در طول زمان به شما ایده ای از پیشرفت شما بدهد.
●تحریک الکتریکی - این را می توان همراه با بیوفیدبک انجام داد. شامل قرار دادن یک دستگاه در واژن یا مقعد است. این دستگاه یک جریان الکتریکی کوچک ایجاد می کند که باعث انقباض عضلات کف لگن می شود.
وزنه های واژن – می توانید مخروط های وزنی را که در واژن خود نگه می دارید برای کمک به افزایش قدرت خریداری کنید. استفاده از وزنه های واژینال آسان، نسبتاً ارزان است و می توان آن را به صورت آنلاین خریداری کرد.

درمان جراحی افتادگی اندام های لگنی

در صورت که اقدامات غیر تهاجمی مثل ورزش کگل،بیوفیدبک و ...شکست خورد و علائم ناشی از افتادگی اندام های لگنی برطرف نشدند،میتوانید با مراجعه به جراح زنان و زایمان درباره انتخاب جراحی مناسب جهت برطرف شدن افتادگی،بی اختیاری ادرار و مدفوع ویا در صورت تمایل به انجام جراحی زیبایی و تنگی واژن،مشاوره صحیح و کارآمد دریافت کنید.

 

پیشگیری از بارداری
کدام روش جلوگیری از بارداری برای من مناسب است؟
- تعدادی از روش ها برای کمک به جلوگیری از بارداری وجود دارد که برخی از محبوب ترین آنها از جمله کاندوم و قرص های ضد بارداری هستند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش مناسب است می تواند دشوار باشد زیرا مسائل زیادی از جمله هزینه ها، برنامه های بارداری در آینده، عوارض جانبی و موارد دیگر وجود دارد.

اثربخشی پیشگیری از بارداری
- روش های کنترل بارداری با توجه به اثربخشی آنها بسیار متفاوت است (جدول .)
1. داروهای ضد بارداری ممکن
است به دلایل مختلفی از جمله استفاده نادرست و ناموفق بودن دارو، دستگاه یا خود روش شکست بخورند.
برخی از روش های کنترل بارداری مانند دستگاه های داخل رحمی (IUD) و ایمپلنت کمترین خطر شکست (بارداری) را دارند. این به این دلیل است که استفاده صحیح از آنها ساده ترین است. اگر می خواهید کمترین احتمال اشتباه یا شکست را داشته باشید که می تواند منجر به بارداری شود، باید این روش ها را در نظر بگیرید.

انتخاب یک روش کنترل تولد
- به دلیل طیف گسترده ای از گزینه های موجود، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش کنترل بارداری بهترین است، می تواند دشوار باشد. بهترین روش روشی است که به طور مداوم از آن استفاده کنید، برای شما و همسرتان قابل قبول باشد و عوارض جانبی آزاردهنده ای ایجاد نکند. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
● روش چقدر موثر است؟
● آیا راحت است؟ آیا باید به یاد داشته باشم که از آن استفاده کنم؟ اگر چنین است، آیا استفاده از آن را به خاطر می آورم؟
● آیا باید هر روز از آن استفاده کنم/مصرف کنم؟
● آیا این روش برگشت پذیر است؟ آیا می توانم بلافاصله پس از قطع آن باردار شوم؟
● آیا این روش باعث خونریزی بیشتر یا کمتر من می شود؟ آیا خونریزی من در حین استفاده از روش قابل پیش بینی
است یا غیر قابل پیش بینی؟
● آیا عوارض جانبی یا عوارض احتمالی وجود دارد؟
● آیا این روش مقرون به صرفه است؟
● آیا این روش از بیماری های مقاربتی محافظت می کند؟
هیچ روش پیشگیری از بارداری کامل نیست. شما باید مزایا و معایب هر روش را متعادل کنید و سپس روشی را انتخاب کنید که بتوانید به طور مداوم و صحیح از آن استفاده کنید.
برای مشاوره بهتر میتوانید جهت ویزیت با شماره زیر تماس بگیرید:



آدرس: تهران خیابان سمیه خیابان رامسر کوچه نوروزی پلاک 3
شماره تماس:
تماس
شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
یک‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
دوشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
سه‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
چهارشنبه
۱۰:۰۰ - ۲۳:۰۰
پنج‌شنبه
۱۰:۰۰ - ۱۸:۰۰
جمعه
تعطیل
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک راه شیری می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین