اپ دکتر نرگس بذرافشاندسترسی آسان‌تر

یائسگی
یائسگی به عنوان زمانی در زندگی یک زن تعریف می شود که معمولاً بین 45 تا 55 سالگی تخمدان ها تولید تخمک را متوقف می کنند (تخمک گذاری) و دوره های قاعدگی به پایان می رسد.
یائسگی ناگهانی اتفاق نمی افتد. بیشتر زنان چندین سال تغییر در دوره های قاعدگی خود را قبل از قطع کامل تجربه می کنند. در این مدت، بسیاری از زنان نیز علائم یائسگی را تجربه می کنند. اینها ناشی از کاهش سطح استروژن در بدن است و می تواند شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییرات خلقی، مشکلات خواب و خشکی واژن باشد. گفته می شود که یک زن پس از یک سال کامل بدون پریود شدن یائسگی را کامل کرده است. یائسگی بخشی طبیعی از زندگی یک زن است و همیشه نیازی به درمان ندارد. با این حال، تغییراتی که قبل و بعد از یائسگی رخ می دهد می تواند مخل باشد. اگر علائم آزاردهنده ای دارید، درمان های موثری در دسترس هستند.
آیا من در حال یائسه شدن هستم؟
 - چندین اصطلاح مختلف برای توصیف زمان قبل و بعد از قطع قاعدگی استفاده می شود.

●دوران گذر از یائسگی که "پره یائسگی" نیز نامیده می شود) زمانی است که دوره های شما شروع به تغییر می کند (معمولاً کمتر می شود). این مرحله به طور متوسط ​​چهار سال طول می کشد.
●یائسگی زمانی کامل می شود که 12 ماه (یک سال)از آخرین قاعدگی شما گذشته باشد.
●"پس از یائسگی" زمان پس از یائسگی است (زنی که یائسه شده است را می توان "پس از یائسگی" توصیف کرد).
میانگین سن یائسگی 51 سال است، اگرچه محدوده سنی می تواند بین 45 تا 55 سال متغیر باشد.
اگر 45 سال یا بیشتر هستید و 12 ماه است که قاعدگی نداشته اید، احتمال زیادی وجود دارد که یائسه شده اید. اکثر زنان این گروه به هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تأیید این موضوع نیاز ندارند، به خصوص اگر علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا خشکی واژن داشته باشند.

اگر زیر 45 سال دارید و پریود نشدید یا فکر می کنید ممکن است علائم یائسگی داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است نیاز به آزمایش (برای اندازه گیری سطوح هورمونی خاص) داشته باشید تا ببینید آیا یائسگی یا مشکل دیگری علت علائم شما است یا خیر.
چه علائمی رو در طول یائسگی تجربه میکنم؟
با توقف کار تخمدان ها، سطح هورمون استروژن کاهش می یابد. این همان چیزی است که منجر به علائم معمول یائسگی می شود. برخی از زنان علائم یائسگی کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند، در حالی که برخی دیگر علائم آزاردهنده ای دارند که زندگی آنها را مختل می کند.
علائم رایج یائسگی عبارتند از:

گرگرفتگی – گرگرفتگی شایع ترین علامت یائسگی است که 60 تا 80 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً به صورت یک احساس ناگهانی گرما در قسمت بالایی قفسه سینه و صورت شروع می شود.سپس احساس گرما در سراسر بدن پخش می شود و دو تا چهار دقیقه طول می کشد. برخی از زنان در طول گرگرفتگی عرق می کنند و پس از پایان گرگرفتگی احساس لرز می کنند. برخی از زنان در طول گرگرفتگی احساس اضطراب یا تپش قلب دارند. گرگرفتگی می تواند یک یا دو بار در روز یا اغلب یک بار در ساعت در طول روز و شب رخ دهد

تعریق شبانه
گرگرفتگی در شب بیشتر از روز شایع است. هنگامی که در هنگام خواب رخ می دهد، به آنها "تعریق شبانه" می گویند. تعریق شبانه ممکن است باعث شود لباس‌هایتان عرق کنید و به دلیل سرد یا گرم بودن شما را از خواب بیدار کند. این ممکن است یک یا چند بار در شب اتفاق بیفتد. بیدار شدن مکرر می تواند خواب راحت شبانه را سخت کند. در نتیجه اختلال خواب، بسیاری از زنان دچار مشکلات دیگری مانند خستگی، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز و نوسانات خلقی می شوند.
●مشکلات خواب – در دوران گذار به یائسگی، برخی از زنان در به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل می شوند، حتی اگر عرق شبانه نداشته باشند. مشکلات خواب می تواند باعث شود که روز بعد احساس خستگی و تحریک پذیری کنید. درمان های موثر برای مشکلات خواب در دسترس است.
● خشکی واژن – با کاهش سطح استروژن در بدن قبل و در طول یائسگی، بافت‌های داخل واژن و مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد) نازک و خشک می‌شوند. این می تواند باعث ناراحتی، خارش یا درد در حین رابطه جنسی شود.
●افسردگی – در دوران گذار یائسگی، بسیاری از زنان دچار مشکلات خلق و خوی جدیدی می‌شوند، مانند غم و اندوه، مشکل در تمرکز، احساس بی‌علاقگی به فعالیت‌های عادی، خواب زیاد یا مشکل در خواب ماندن. زنان با سابقه افسردگی در گذشته ممکن است در دوران گذار یائسگی متوجه عود آن شوند. اگر علائم افسردگی یا بی خوابی دارید که از بین نمی رود، با پزشک  خود صحبت کنید. تعدادی درمان موثر وجود دارد.
برخی راه های کاربردی مقابله با علائم یائسگی عبارتند از:

گرگرفتگی و تعریق شبانه :
چند لایه لباس بپوشید تا در صورت گرم شدن بتوانید لباس را در بیاورید.
از نوشیدنی های داغ مانند قهوه یا چای خودداری کنید.
هنگام گرگرفتگی یک دستمال سرد و مرطوب را روی گردن خود قرار دهید.
اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. (سیگار باعث بدتر شدن گرگرفتگی می شود.)
خشکی واژن :
قبل از رابطه جنسی از روان کننده ها استفاده کنید.
از مرطوب کننده واژن مانند Lubrin استفاده کنید.
مشکلات خواب :
هر روز در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید، حتی زمانی که خوب نمی خوابید. (چرت زدن می تواند مشکل را بدتر کند.)
بعدازظهرها از کافئین پرهیز کنید و الکل زیاد مصرف نکنید.
افسردگی :
سعی کنید فعال بمانید. ورزش به دفع افسردگی کمک می کند.
در صورت عدم پاسخ و ادامه علائم یائسگی با مراجعه به متخصص زنان و زایمان بر اساس شدت علائم برای هر بیمار به صورت جداگانه درمان دارویی شروع میشود.
آیا یا ئسگی ریسک بیماری های دیگر را در من افزایش میدهد؟
بله،هورمون استروژن نقش مهمی در سراسر بدن ایفا میکند و به تنظیم عملکردهای مختلف،از متابولیسم استخوان گرفته تا عملکرد مغز کمک میکند،در نتیجه خطر برخی مشکلات مثل پوکی استخوان،بیماری قلبی،بیماری آلزایمر ،مشکلات مفصلی(استئوارتریت) و تغییرات پوستی افزایش می یابد.
برای دریافت وقت ویزیت آنلاین با شماره زیر تماس بگیرید:

آدرس: تهران سعادت آباد خیابان مجد ساختمان پزشکان مجد پلاک10 واحد7
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر نرگس بذرافشان می‌باشد.